Combinant (Combined Terminal Antwerp) is een open access spoorterminal voor intermodaal transport, gelegen in de Antwerpse haven.
Door de centrale ligging in de Antwerpse haven en de samenwerking met verschillende treinoperatoren kan Combinant een uitgebreid Europees treinnetwerk aanbieden.
Combinant werd opgericht als joint venture tussen BASF, Hupac en Hoyer met steun van Europa en de Vlaamse Overheid.
Door een deel van het wegvervoer te vervangen door spoorvervoer wordt het milieu minder belast.
Combinant in cijfers:
- 5 treinsporen
- 3 portaalkranen
- 10 tot 12 treinen per dag
- 150000 containerbehandelingen per jaar
- 40 tot 50 arbeidsplaatsen
Bij intermodaal transport wordt, in het af te leggen traject tussen leverancier en klant, een groot deel van het wegtransport vervangen door spoortransport.
Hierdoor ontstaat er minder verzadiging op de (snel)wegen, heeft het transport een kleinere milieu impact en worden de wegen veiliger.
Open access betekent dat Combinant openstaat voor alle transporteurs, treinoperatoren en spoorwegmaatschappijen.
Vervoerders kunnen alle soorten containers laden en lossen. Voor vervoerders is Combinant ook vlot bereikbaar vanuit Nederland.
Alle treinoperatoren, zowel private als publieke, kunnen toegang krijgen tot de Combinant spoorterminal.
Combinant is gelegen in het noorden van de haven van Antwerpen en is makkelijk bereikbaar via de autosnelweg A12 en via de Scheldelaan.
De oppervlakte van Combinant bedraagt ongeveer
1 km op 100 m oftewel 20 voetbalvelden.
Door de centrale ligging in de Antwerpse haven en de samenwerking met verschillende treinoperatoren kan Combinant een uitgebreid Europees treinnetwerk aanbieden.
Combinant werd opgericht als joint venture tussen BASF, Hupac en Hoyer met steun van Europa en de Vlaamse Overheid.
- BASF Antwerpen is de grootste chemische productiesite van België. BASF Antwerpen streeft naar een duurzame "supply chain" door het aandeel wegtransport te reduceren ten voordele van spoortransport.
- Hupac is marktleider in transalpijns gecombineerd transport met de Benelux als hoofdmarkt. Hupac ondersteunt de terminal capaciteit voor toekomstige groei.
- Hoyer wil zijn terminal infrastructuur uitbreiden om een pan-Europees intermodaal netwerk te bouwen infrastructure.
Door de vervanging van wegtransport door spoortransport zorgt Combinant ervoor dat er jaarlijks 150000 vrachtwagens minder rondrijden op de wegen.
150000 vrachtwagens minder staat voor jaarlijks 30000 ton minder CO2 uitstoot.
150000 vrachtwagens minder staat ook voor jaarlijks 50 miljoen minder rijkilometers of dagelijks 10 km minder file.
Combinant werd opgericht met steun van EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) en met cofinanciering vanuit de Vlaamse Overheid.
De steun kadert in het Operationeel Programma "Regionaal Concurrentievermogen en Werkgelegenheid” Vlaanderen 2007-2013, prioriteit 3: "Het realiseren van een duurzame versterking van de economsche poorten en de internationale multimodale bereikbaarheid".
Combinant voldoet aan dit programma omdat het:
- de supply chain efficiënter maakt
- het wegennet ontlast
- de milieu-impact reduceert
- werkgelegenheid creëert
- het Europees intermodaal netwerk versterkt
De verdeling van de steun is als volgt:
- Steun EFRO: 4,37 miljoen EUR
- Steun Vlaamse Overheid: 4,92 miljoen EUR
- Totale investering: 28,62 miljoen EUR